Kirjoittaja Tapio Rantanen päivämäärä Su Helmi 01, 2015 11:32 am
Vuoden ensimmäisen Ajokoiramies-lehden ilmestyttyä lienee syytä perustella muutamin sanoin kohdassa vuosikokous olevaa SAJ:n sääntömuutos esitystä. Lähtökohtana on omat huomioni hallituksen päätöksenteosta viimeisten vuosien aikana.(esim. viimevuosien lähes 20 % jäsenmäärän pieneminen, julkaisutoimikunnan "ylikävely") Puuhaan ryhtymistä edesauttoi arvovaltaiselta taholta julkaistu kannanotto hallituksen suuresta jäsenmäärästä. Hallituksen taannoinen päätös surkuhupaisen kalenteri-projektin toteuttamisesta vahvisti päätökseni muutosesityksen julkaisemiseksi. Esityksestä olen yksin vastuussa, siihen ei liity minkäänlaisia taustaryhmiä tai toimikuntia.
On syytä mainita ettei esitykseeni liity minkäänlaisia henkilökohtaisia tavoitteita järjestötasolla.
Sääntömuutospäivityksen perimmäinen tarkoitus on saattaa hallituksen jäsenmäärä ajan vaatimusten mukaiseksi. Päätöksenteko saadaan näin joustavammaksi ja hallituksen toiminta kustannustietoisemmaksi, suhteessa kokousmääriin. Kokousmäärät sellaiseksi, jotta ne mahdollistaisi vallan palauttamisen hallitukselle.
- Esityksen mukaisesti valittaisiin 2 jäsentä/lohko+varajäsenet ja 1 jäsen+varajäsen vuosikokouksessa. Lohkokotaisista valintatilaisuuksista vastaisi SAJ. Parhaimmillaan tilaisuudessa valittaisiin etukäteen avoimesti hallitustavoitteensa ilmoittaneista henkilöistä jäsenehdokkaat SAJ:n hallitukseen(Samalla olisi mahdollisuus keskustella lohkotasolla tärkeistä asioista). Tämä muuttaisi kokonaan nykyisen edustukseen perustuvan hallitus paikan.
-Hallitustyöskentelyyn ehdotetaan myös uudenlaista avoimmuutta, esittämällä hallituksen kokouspöytäkirjojen julkaisemista vähintäinkin jäsenistölle.
-Esitetään myös olevien sääntöjen pykälän kuusi poistamista tarpettomana. On varmaan aikoinaan ollut pätevät perustelut tällaisen pykälän kirjaamiseen järjestön sääntöihin. En ole löytänyt minkään muun vastaavan järjestön säännöistä vastaava. Eikä kukaan arvovaltaista henkilöistä joilta olen asiaa tiedustellut, ole sen olemassaoloa osannut/halunnut perustella.
Minusta tämä sitoo järjestön päätäntävaltaa tavalla joka ei vastaa tämänpäivän toimintaa. Ääritilanteessa saatta pykälä kuusi tulla jäsenistölle kalliiksi.(tähän osaa lakimiehet vastata). Jäsenmäärän laskeva trendi ei ainakaan puolla säännöissä tällaista pykälää.
Esitys koskee vain sen kirjauksen poistamista, siinä ei ole takana muita innovaatioita.
-Lisäksi esitetään nykyisen avoimien valtakirjojen valtavan määrän puolittamista. Tällä tavoitellaan järjestön ylintä valtaa käyttävän vuosikokouksen demokratian paratamista. Ne joita asiat kiinnostavat, tulevat paikalle ja heillä olisi myös todellista päätösvaltaa.
Ennkuin solvaaminen alkaa on syytä todeta, ettei esitykseni ole suunnattu yksittäistä hallituksen jäsentä tai ketään muutakaan vastaan.