Esittäminen

Asiaa näyttelyistä, koiran esittämisestä ja muuta näyttelyihin liittyvää porinaa

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Syys 28, 2009 9:58 pm

Jos koira on suora takaa, ei sille saada kulmauksia vaikka niitä jalkoja vedettäisiin kuinka paljon tahansa taakse.

Tuolla peitelläänkin liian jyrkkää lantiota (a-lonkat) :lol:
Ruippa
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Ewei päivämäärä Ke Joulu 09, 2009 8:14 pm

Hyr, minuakin puistattaa se että pitäisi jokaisen vastaantulevan koiran kanssa haistella ja olla kaveria. Omalla koirallani on ne tietyt muutamat koirakaverit joiden kanssa ollaan hyvää pataa ja leikitään, tuntemattomiin koiriin yritän saada koirani suhtautumaan välinpitämättömästi. Onneksi se onnistuu jo melko hyvin, esimerkiksi yhteisissä tokotreeneissä koira keskittyy yleensä hyvin minuun eikä välitä muista koirista yhteisharjoituksissa. Lenkillä muut koirat ohitetaan lyhyellä hihnalla niin että itse olen vastaantulevan ja oman koirani välissä, eikä niin että koira reuhaa pitkällä hihnalla ja päästetään luokse ilman kysymättä. Omalta koiraltani vaadin välinpitämättömyyttä vieraita koiria kohtaan, sitten jos päästetään tutustumaan niin saa haistella kiltisti.

Joo meni OT:ksi.
Ewei
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja unnaalina päivämäärä Ma Tammi 25, 2010 12:04 pm

Täytyi ihan rekisteröityä ja kertoa omakohtaisia kokemuksia ajokoirakehästä. Kerran 90-luvun puolessävälissä esitin ajokoiraurosta Oulun näyttelyssä. Moneen kertaan olen näyttelyn jälkeen naureskellut tapahtuneelle ja mukavana muistona se on painunut mieleeni. Mutta, silloin ei tainnut naurattaa... koira oli muistaakseni ekaa kertaa näyttelyssä ja olisiko ollut avoimenluokan kehä. Sain koiran hyvin liikkeelle ja tasaiseen tahtiin juoksemaan, mutta mitä tapahtuikaan edelläni...muut näytteilleasettajat olivatkin tulleet "iltakävelylle" kehään, eli tallustelivat koiran kanssa rauhalliseen tahtiin. Minä sitten pyyhkäsin koiran kanssa heistä ravilla edelle, mutta kehän vierellä seurannut miesporukka alkokin siitä huuteleen, että ohitin. "Tuo tyttö ohitti!" Kun tuomari oli nähnyt koirien "liikehdintää" tarpeeksi palasin "omalle paikalleni" seisottamaan koiran. Koiralla meni hyvin.

Omissa haavemaailmoissani haluaisin omistaa hienon ajokoirauroksen ja näyttää kansalle, kuinka sitäkin voisi näyttävästi esittää kehässä. Jälleen oli Koiramme- lehdessä maininta, että ajokoiria tulisi händleerata paremmin. Kuinka hienoa olisi menestyä suuremmissakin kehissä suomalaisella koirarodulla. No, omat taidotkin taitavat olla hieman rappeutuneet ja ajokoirakin puuttuu ja vielä "se oikea" koira siis. Jos ajokoiran omistaisin täytyisi sitä sitten jänismetällekkin lähteä, ehkä isäni haavekin loppujenlopuksi toteutuisi ja hankkisin sen metästyskortin. No, tämäpä nyt poikkesi asiasta...


Ohittava tyttö
unnaalina
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Tellu päivämäärä Ma Tammi 25, 2010 2:12 pm

En tiedä, miten sinä "ohittava tyttö" sen upean uroksen esittäisit, mutta itse en tykkää alkuunkaan tästä nuorten tyttöjen esittämistyylistä: suomenajokoiraa viedään ohuenohuessa, kuristavassa taluttimessa. Näin saadaan tietenkin koiran pää komeasti yös ja ryhtiä otukseen. Se ohuenohut rihmä kiertyy niin, että esitettävä on suorastaan happivajeessa.

Seisottaessa taas muotia näkyy olevan koiran takajalkojen hinaaminen niin taakse, että ajuri alkaa muistuttaa enemmänkin näitä luiskap...e sakemanneja. Ja niiden selät ja lonkat onkin sitten toinen juttu :cry:

Hyvä koira se usein esittää itse itsensä, tietenkin esittäjänsä pienellä avustuksella.
Tellu
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja unnaalina päivämäärä Ma Tammi 25, 2010 3:59 pm

Minä en pahalla katso, vaikka koira käyttäyttäytyy rotutyypillisesti kehässä. Esim. laikaa esittäessä ei ole aina takeita, että laika lähtee juoksemaan, vaan saattaa itsepäisyyksisään jäädä istumaan, mutta pienen keskustelun jälkeen sovitaan, että juostaan vielä vähän. Dobberille taasen kuuluu rodun uljaus ja myöskin neliömäisen rungon vuoksi on yleistä, että ne peitsaa. Joten pieni etuosan nosto liikkeelle lähdettäessä tuo uljautta ja poistaa mahdollisuuden peitsaamiseen.

Näyttelyssä (harjoituksissa) ei saisi unohtaa kehua koiraa, kehua kuinka kauniilta koira näyttää ja kuinka hienosti menee, kyllä siinä ajokoirauroskin hiukan nostaisi kuontaloaan, kun kuulisi kuinka jalo on :)

Koiran siis tulee esiintyä rotutyypin mukaisesti kehässä ja esittäjä on vain tausta koiralle. Koiran tarvitsee kuitenkin tietää mihin mennä ja missä seistä...Kinnerkulman asento riippuu siitä millainen etuosa koiralla on. Kinnertä ei missään nimessä venytetä ylitse, vaan voidaan jättää jopa hieman "sulkinaiseksi" , jos koiralla ei ole etukulmauksia. Jos koiralla ei ole takakulmauksia, voidaan ohjaajan puoleinen takatassu jättää hieman edemmäs, kuin toinen. Etuosaan saadaan enemmän näkyvyyttä, kun työnnetään etuosaa hieman tuomaariin päin siellä sivulla kyykittäessä. Itse en kyykkisi, vaan esittäisin täydellisen urooni n.metrin päässä koirasta, joko koiran edessä tai jopa takana seisten. :wink:
unnaalina
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Heinä 26, 2010 11:10 pm

Monenkohan ajokoiran kohdalla tuomari sanoi, että koira on seisoessaan erin arvoinen, mutta... satsatkaa esittämiseen ja liikuttamiseen kehässä. Koirat olivat melkein kaikki näyttäviä, mutta harjoitusta vaatisi lisää:-( Ja kehässä ei pitäisi näkyä nappuloilla opetus, vaan koiran pitää liikkua vapaasti ja omaehtoisesti.
Ruippa
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja juhlinki päivämäärä La Syys 11, 2010 3:48 pm

Mitä ruippa tarkoittaa???koira on erin arvoinen mutta???????????????.Sitten puhuit jostain nappuloista,ne ei kuulu ajavienkoirien kehään.Eikö ne kuulu ruoka kippoon ruuaksi.Minä aina ihmettelen,muitten arvostelua koirasta ja esittämisestä :mrgreen: .Ei tainut ruipan koirakaan saada kakkosen näyttelyissä.Tais olla esittämisessä vikaa.Kannattee vaihtaa juoksuttaja narunnokkaan vois vaikka tulla eri seuraavalla keralla.
juhlinki
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Syys 12, 2010 5:26 pm

Ei tainut ruipan koirakaan saada kakkosen näyttelyissä.Tais olla esittämisessä vikaa.Kannattee vaihtaa juoksuttaja narunnokkaan vois vaikka tulla eri seuraavalla keralla.

Sillä saa kva:n, jos muuten tulee ajava koira :-D Ei oo noita "muodollisesti päteviä" näyttäjiä nyt käytettävissä :-( Jospa minä "säästin" seuraavat näyttelymaksut ja kävin kaksi näyttelyä samalla kertaa - ensimmäisen ja viimeisen :mrgreen:
Ruippa
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hojo Hojo päivämäärä Su Syys 12, 2010 9:46 pm

Kehäharkat on sosiaalinen tapahtuma. Kai niitä on vähän joka paikkakunnalla? Suosittelen, vaikka olis kymysyksessä se ensimmäinen ja viimeinen kuten täälläkin. No vannomatta paras!
Hojo Hojo
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Tupuli päivämäärä Su Syys 12, 2010 10:29 pm

Itse käynyt tälle vuoteen muutamassa näyttelyssä. Kuten Ruippa kirjoittikin, niin yllättävän monen kohdalla tuomari todennut että ERIn arvoinen seisoessaan mutta kun liikkeelle lähtee niin pisteetkin tippuu.

Eli otetaanpa itse kukanenkin ensi keväänä ne rakkaat moppemme sieltä tarhasta ulos ja käydään niiden kanssa kehäharkoissa.
Tupuli
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja Hönä päivämäärä Ma Syys 13, 2010 9:44 pm

Se että käy näyttelyharjoituksissa, on valtavasti plussaa koiralle ja miksei tietenkin aloittelevalle isännälle/emännälleki, mutta liikkeisiin vaikuttaa paljon koiran yleinen lihaskunto. Kehäharjoittelun lisäksi olisi tärkeää myös liikuttaa koiraa jahtikauden ulkopuolellakin. Jahtikaudella näyttelyissä tapaa lihaksikkaita ja hyväkuntoisia koiria, mutta kauden ulokopuolella lihaksittomia ja lihavia ajokoiria.
Hönä
 

Re: Esittäminen

ViestiKirjoittaja nimsaJ päivämäärä Su Syys 19, 2010 11:50 pm

Kertokaahan hyviä vinkkejä miten opettaa pentua seisomaan ja myöskin asettelemaan? Minä oon treenannu ihan hyvin tuloksin, antaa siirtää jalkoja mutta ei tahdo välillä pysyä paikallaan. Tottakai ymmärrettävää kun vasta 8 viikkoinen pentu kyseessä.
nimsaJ
 

EdellinenSeuraava

Paluu KEHÄNLAIDALTA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa