Koiramme 3/2011

Koiran ruokintaan ja terveyteen liittyviä juttuja.

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja kummitus päivämäärä Su Maalis 13, 2011 2:08 pm

Tievan Jenkan jäläkeläisillä oli kannuksia
kummitus
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja kuurakirsu päivämäärä To Huhti 07, 2011 11:34 pm

Tällä foorumilla jotkut varmaan lukevat minunkin kuuluvan noihin"piiperöihin" :| ,mutta tämä kannusten poistokielto minua kyllä hieman ihmetyttää :roll:
En kylläkään usko,että siinä on kysymys siitä,että el.lääkärit jälkikäteen haluasivat "rahastaa" rikkoutuneilla kannuksilla. Uskon,että suurin osa el.lääkäreistä haluaa toimia eläinten parhaaksi,eivätkä he suinkaan toivo eläimille pahaa. Kyllä el.lääkärit varmasti leivän pöytään saavat ilman kannusten poistokieltoakin ja sen mahdollisten seurausten "korjailua". Tiedän,että monet el.lääkärit olisivat valmiit jatkamaan vanhalla kannusten poistokäytännöllä.
On aika ikävää,että monet tuntuvat ajattelevan,että kaikki "säännöt" terv.tutkimukset ym. on keksitty vain,jotta el.lääkärit saisivat lisää tuohta. Samoinhan voidaan ajatella,että kasvattajat ovat "keksineet" ajokokeet,näyttelyt ym.,jotta saisivat niissä menestyneiden koirien pennuista enemmän rahaa. En suinkaan väitä,että näin olisi vaan uskon,että kokeilla ja näyttelyillä muukin tarkoitus. Mutta otinpahan vain tuon esimerkkinä siitä,miten sorrumme usein ajattelemaan turhankin negatiivisesti ja yksioikoisesti asioista :?
Muuta varsinaiseen asiaan palatakseni...Omilla vesikoirapennuillani on jollakin ollut kannukset,jotka olen itse poistanut alle vrk iässä. Pennut eivät ole reagoineet kannusten poistoon juuri mitenkään,pieni tippa verta on poiston jälkeen tullut ja pennun käytöksessä ei ole kannuksen poiston jälkeen huomannut mitään epätavallista. Parin päivän päästä ei ole edes pystynyt pentuja tutkimalla sanomaan,miltä pennuilta on kannukset poistettu.Olen samaa mieltä,että mikrosirutus sattuu pennulle varmasti paljon enemmän kuin pienten kannusten poisto,on se mikrosiruneula sen verran paksu läpimitaltaan :shock:
Omilla pennuillani kannukset ovat olleet täysin irtonaisia vain nahan varassa olevia kannuksia. Mutta olen nähnyt myös tutun kasvattajan pennulla sellaiset kannukset,joita ei kukaan "täysijärkinen" kasvattaja itse lähtisi poistamaankaan :? Tällaiset luutuneet kannukset ovat vahvasti kiinni koiran jalassa aivan yhtä "tiukasti" kuin oikea varvas. Sellaisen kannuksen poisto olisi sama kuin amputoisi koiran varpaan ja on varmasti tuskallinen ja jopa vaarallinen toimenpide muun kuin el.lääkärin suorittamana :cry:
Mutta noiden pikkuisten löyhästi kiinnittyneiden kannusten poistokieltoon en kyllä näe syytä. Sen voi suorittaa mielestäni kasvattaja itse,jos homman osaa ja tietysti el.lääkärin tekemänä vielä varmemmin.
Kyllä ne kannukset voivat mettäkoiralla myöhemmin tuottaa hankaluuksia ja on paljon isompi operaatio alkaa niitä sitten vanhempana poistamaan :(
kuurakirsu
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja Herkules päivämäärä La Huhti 09, 2011 12:15 am

minä ruokin koiria nutri coldilla ja sikanauta jauhelihaa sekaa, koirat voi hyvin :D
Herkules
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja einniem päivämäärä Pe Touko 06, 2011 4:15 pm

Eipä ole tullut kannuksia vastaan,mutta mahdollistahan se toki on,Suomenajokoira on niin monesta tehty,ettei paremmasta väliä,mutta katsotaan jos etteen tulee,ja se on sen ajan murhe,mutta eikun poistoon jos sitä ilmenee :D .
einniem
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Su Touko 22, 2011 9:45 pm

Kirjoittaja kummitus päivämäärä 13 Maalis 2011, 14:08

Tievan Jenkan jäläkeläisillä oli kannuksia

Nartun puolella Jenkka esiintyy, ei tullut yhtään kannuksellista... :-D
Ruippa
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja luna päivämäärä Ti Touko 31, 2011 10:57 pm

Ajatelkaa Inkalla oli kannukset synnyttyä. Inka on Vöörin Makesta ja Ansasta. Pennutin Inkaa 2 kertaa. Eka pentue oli Jiiällän Jepestä. Siitä tuli 8 pentua, joista kahdella nartulla oli kannukset. Toinen pentue Ajotaiturin Jehusta, josta syntyi myös 8 pentua ja 3 uroksella kannukset. Leikkasin päivän vanhoina kannukset pois. Siitä ei tule juuri edes verta.
luna
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja Herkules päivämäärä To Kesä 02, 2011 4:59 pm

en ikinää ole ajukeilla nähny kannus kynsiä takajaloissa muutako piikeleissa..
Herkules
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja levender päivämäärä La Kesä 04, 2011 12:52 am

kyllä kunnon ajokoiralla pittää kannukset olla, semmosista tulloo kestäviä, terveitä pitkäikäsiä koiria
levender
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja jahtijore päivämäärä La Kesä 04, 2011 6:22 pm

levender kirjoitti:kyllä kunnon ajokoiralla pittää kannukset olla, semmosista tulloo kestäviä, terveitä pitkäikäsiä koiria

ilman kanuksia ei "ennen koiralla tehnyt mitään" miten lie nyt?
jahtijore
 

Re: Koiramme 3/2011

ViestiKirjoittaja forester55 päivämäärä Su Kesä 05, 2011 11:45 am

Mitäpä niitä takakannuksia leikkelemään, onpahan sitten kannuksetkin hankittu valmiiksi :D . Itse hankin 80-90 luvun taitteessa ajokuningas Jehulaisen nelikuisen urospennun, joka oli ollut hieman "huonolla piolla" ja takakannuksetkin leikkaamatta. Leikkuutin siltä Reisjärven eläinlääkärillä kannukset pois, joutui muutaman tikin pistämään, koska koira oli jo kuitenkin nelikuinen. Eläinlääkärillä oli sinisenmusta iho, ennen kutsuttiin sellaista henkilöä neekeriksi, ja tositarina kertoo, että asianomainen oli voittanut bingosta solarium-laitteiston. Oli kai bingokansalla ollut hauskaa kun asianomainen oli huutanut "Bingo" :D
forester55
 

Edellinen

Paluu KOIRAN RUOKINTA & TERVEYS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron