On se vaan kumma kun joku ottaa viallisen pennun, kun on kaupan terveitäkin. Aika hiljasta kuuluu olevan ajurien menekki. Mullakin on heti tiiossa kaksi tervettä pentua jotka oottaa hakijaa. Luulen, että kaveri jolla pennut on antaa pennulle ajotakuun, on nimittäin sellaset vanhemmat. Mutta Mutta tuskin viallisissa ajotakuita annetaan. Oisko näissä viallisissa pennuissa jotain erityistä? Pennun ostaja ei huomaa, että samat kasvatus kulut siitä virheellisestäkin tulee...
Joskus pentua otettaessa ei aina huomaa esim. kiveksen laskeutumattomuutta. Jos pennunostaja haluaa juuri sen komeimman pennun ja sillä ei 8 -viikoisena ole molemmat kivekset aihioina näkösällä/havaittavissa, olisi syytä joko tarkistuttaa eläinlääkärillä, että ne yleensä on olemassa tai valita se toiseksi komein pentu. Näyttelyjä ajatellen se komein saattaa "pärjätä" erinomaisesti, käyttäpuolella saattaa se toiseksi paras olla parempi.
Itse en koskaan valitse pahnueen parhaannäköistä. Joskus se keskiverto ulkoasultaan on käyttöpuolella paras - ja sitähän suomenajokoirassa haetaan- käyttötuolta.
Kävin tuossa kaverin tarhassa katsomassa pentuetta. Muitakin - kovan linjan koiramiehiä - oli "arvostelemassa" pentuetta. Minun tulkinta oli, että ajavin/viisain pentu oli vielä jäljellä, vaiika osa oli jo luovutettu(olin nähnyt pahnueen kolmen päivän vanhana, ja kuuden viikon vanhana).
Mullakin käväisi tarhassa kivesvikainen, ajava pentu - pystyi hangella ajamaan 9 kk ikäisenä yli kolmen tunnin ajoja..., siitä huolimatta sit'ä ei kaupattu ajavana varhaiskypsänä ajurinalkuna eteenpäin sertin ulkonäöstä huolimatta, vaan laitettiin monttuun. Meistä se oli kasvattajan kanssa ainoa oikea päätös.
Kyse ei ollut rahasta, vaan periaatteesta - jos on tehnyt kasvattajasitoumuksen, sekundan paikka on montussa.