Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Maalis 16, 2012 9:49 am

Toi kahdenviikon koe ei tainnu paljon tuoda uusii harrastaii kokeis, kun vanhat rupes kahdenviikon kokeis ykkösii
yrittämään.
Uusil harrastail tarttis lähtö saada niin helpoks ettei ainakaan lähtöön kynnys olis kovin korkea ,eli muutamii
vapaaehtosii tuomareit, palaverin pitää matkal kun mettään mennään .
Esim jos mul olis muutama lappu joku kysyis tulisinko tuomariks ja mä menisin toisena tuomarina mul olis tutka.
Jos ajo menee johonkin mäentaa vaik 20 min mä laitan sen kortil ,ja sen et tutka hakkas niin et uskoin sen ajoks.
Tällanen halpa koe auttais aloittelioit ja halval ei tartte sellast ykköstäkään saada et käyttövalio tulokseen kelpais. :D
Tän kokeen hinta vois olla vaik postimerkin hinta ,paiskaa lapun roskiin jollei kelpaa on ainakin mettäs oltu
opiskelemas millast kokees tulee joskus olemaan. :D
Jos uskotaan et koira kahdenviikon kokees saa yli 90 p eikä muil yrittämisil saa niin varmaan mun ja tutkan
arvosteluun voi luottaa .
Tietysti näit mun ja tutkan arvostelui ei hyväksytä käyttövalio tulokseen mut mä olisin tavallaan opettamas
aloittelijaa,ain on helpompi arvostella koiraa jollei sen ole pakko ykköst yrittää.
En mä tavallisis kokeis viitti mennäkkään kun siel pari pistet voi tuomarit jo vaikuttaa ja sijoitus putoo
monta pykälää.
Tietyst mun kirjoittamana tää on huono ajatus :D
vilskari
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja Rehellinen päivämäärä Pe Maalis 16, 2012 10:15 am

Sinänsä varmaan ihan hyvää tarkoittava ehdotus vilskarilta uusien harrastajien kotouttamiseksi lajiin. Mutta se vaikuttaa kuitenkin hieman sekavalta ja käytännössä vaikeasti toteutettavalta/kontrolloitavalta. Ei kyseisillä tuloksilla ainakaan mitään valion arvoon johtavaa "statusta" voisi antaa, niin kuin vilskari ymmärtääkseni toteaakin. En muutoinkaan oikein lämpene yhden tuomarinjärjestelmälle vaikka kuulunkin niihin, jotka kannattavat gps-tutkien käytön sallimista arvostelun perustana. Uusien harrastajien mukaan tuloa ajokokeisiin voisi helpottaa sen sijaan sillä, että kokeitten järjestäjät varautuisivat muutamilla ylimääräisillä tuomareilla, jotka voisi laittaa kehiin silloin, kun kyseessä on tuomareita vailla oleva noviisi. Tällä tavalla tuo ensikertalainen saa ehkä itsekkin luotua kontakteja muihin harrastajiin/tuomareihin ja pääsee pikku hiljaa "uimaan" hommaan sisälle.
Rehellinen
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Pe Maalis 16, 2012 2:35 pm

Eikai sitä tartte tehdä vaikeaks uudel harrastajal lähtee mukaan yhdel tuomaril ,jollei se ole kun kokeis tutustumist. :D
Helkkarin hyvin se käy kahdenviikon koekin käyttövaliotulokseen ja koiran hyvyyt näyttämään ,jos sen omal koiral saa :D Uusist harrastaist ei ole kun haittaa jos niil sattuu hyvä koira olemaan. :D
Kahden viikon kokeen tulost mä en hyväksyis käyttövalio tulokseen ,mut sen hyväksyn et kokeis menis uusii harrastajii.
Kattoin et Jänesharava Miskavika oli voittanu kokeen ,mä olisin sen voiton hyväksyny.
Nää kaks koiraa olis voinu molemmat mestareiks julistaa (ratkaisemattomal tuloksel )(Ennakkotapaus)
Olen sijoituksestakin sanonu et ensimmäisel kolmanneksel sijoittuneet on parempii silkertaa.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Pe Maalis 16, 2012 3:00 pm, muokattu yhteensä 4 kertaa
vilskari
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja mäki päivämäärä Pe Maalis 16, 2012 2:49 pm

Ainakin tuo tutkan käyttö pitäisi sallia/hyväksyä viralliseksi arvosteluvälineeksi. Nythän sitä käytetään epävirallisesti. Itse olen antanut tuomarin iskeä oman tutkansa sessen kaulalle, tai pyydettäessä antanut pannan numeron. Keneltä se on pois vaikka koiran menoa seurataan useammaltakin taholta ? Koiran turvallisuus paranee esim. teiden ja heikko jäisten vesistöjen äärellä...jos vaikka paikkannus toisen kamppeilla takkuaa.( Garmin vs. Tracker) Kaiken lisäksi tuomari saa vetää omat johtopäätöksensä tutkan kertoman perusteella. Ei tarvitse koiran omistajalta niinkään kysellä että mitä sielä mettässä touhutaan. Varsinkin kettupuolella tästä olisi hyötyä, jos ajo karkaa kuulumattomiin tai koira jää louhikkoon haukkumaan. Ja jos koiran työt ei kestä päivänvaloa niin se on sitten parempi jäädä kotiin.
mäki
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja MakeW päivämäärä Pe Maalis 16, 2012 5:00 pm

Kyllä siellä kaikki helpotukset saisi olla paikallaan (esim. yksi tuomari ja GPS-tutka) ja pitkäkoe ehdottomasti ensimmäisenä sekä koko kauden mittasena (vrt. entinen AVO-luokka), jos vielä kuvittelemme nuortenkin tulevan mukaan toimintaan!
MakeW
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä La Maalis 17, 2012 11:21 am

Yksi hankaluus muuten hyvässä pitkässä kokeessa on jota kukaan vielä ei ole moittinut. Se vaatii paljon enemmän aikaa ja autoilua kuin tavallinen koe joka on päivässä ohi tuomareilta ja koiranohjaajalta. Jos on esim. 50 km (tavallinen matka) kahteen kertaan ylituomarin tapaamiseen palkintotuomarien kanssa, se vie niin paljon aikaa ja sovittelua että mieluummin kyllä käyn kokeessa vain yhtenä päivänä.
Mehtäjänis
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja Mehtäjänis päivämäärä La Maalis 17, 2012 11:21 am

Yksi hankaluus muuten hyvässä pitkässä kokeessa on jota kukaan vielä ei ole moittinut. Se vaatii paljon enemmän aikaa ja autoilua kuin tavallinen koe joka on päivässä ohi tuomareilta ja koiranohjaajalta. Jos on esim. 50 km (tavallinen matka) kahteen kertaan ylituomarin tapaamiseen palkintotuomarien kanssa, se vie niin paljon aikaa ja sovittelua että mieluummin kyllä käyn kokeessa vain yhtenä päivänä.
Mehtäjänis
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja Julle päivämäärä La Maalis 17, 2012 5:52 pm

Mehtäjänis kirjoitti:Yksi hankaluus muuten hyvässä pitkässä kokeessa on jota kukaan vielä ei ole moittinut. Se vaatii paljon enemmän aikaa ja autoilua kuin tavallinen koe joka on päivässä ohi tuomareilta ja koiranohjaajalta. Jos on esim. 50 km (tavallinen matka) kahteen kertaan ylituomarin tapaamiseen palkintotuomarien kanssa, se vie niin paljon aikaa ja sovittelua että mieluummin kyllä käyn kokeessa vain yhtenä päivänä.


Tämä juuri on mielestäni pitkän kokeen suuri ongelma, joka pitäisi ehdottomasti poistaa. Esim. tärkeään PM-karsintaan riittää yhdenpäivän vapaan järjestäminen kun taas tällaiseen pitkään kokeeseen pitää järjestää 3 päivää. Mielestäni ei tarvita enään uusia koemuotoja, kyllä sen "harjoituskokeen" voi viedä läpi ihan jahtipäivän lomassa. En usko, että tuollaisille kahdenviikon koettakin arvottomammalle kokeelle löytyy järjestäjiä.
Minua ei häiritse, vaikka MVA arvo on saatu pitkällä kokeella, jos koiralta ei muuta löydy, niin ei sillä vielä pitkälle pötkitä esim. urosvalinnoissa. Ja kun KVA arvoon on ajanut 3 "normi" ykköstä, niin eiköhän se neljäskin onnistuisi, jos ei olisi 2 viikon kokeita. Ja onhan niitä kilpiluja vielä KVA arvon jälkeenkin, jotka vaikuttavat koiran jalostusarvoon KVA titteliäkin enemmän.

Toiset ei noteeraa koirien tuloksista lumituloksia, toiset jättää pois nippa nappa ykköset ja toiset jäättää pois pitkän kokeen tulokset, eli ei muuta kuin ruksit niiden kokeiden päälle joita ei arvosta ja katselee koiran saavutuksia sen jälkeen.
Julle
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja masa päivämäärä La Maalis 17, 2012 6:56 pm

pikkukoirilla (lue: dreeveri) ensikaudella avoimenluokan pitkäkoe muuttuu, käsittää koko kauden, voittajaluokassa normikokeet niinku tähänkin asti eli ottakee mallia, eikä tarvi kuin sen yhren tuomarin ja päivän...mutta narisijoita riittää teet tulosta mitenkä vaan.
masa
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä La Maalis 17, 2012 7:58 pm

Kahdenviikon kokeet vois peräten pois jättää ,eikö niil ollu alunperin tarkoitus saada uusii koe harrastajii.
Mutta kun nyt kattoo koirien normaali kokeiskäyntimäärii niin näkee et koirat voi olla jo muutamii kakkosii,
kolmosii ja nollatuloksii ja pitkäs kokees haetaan sitä ykköst.
Uudel harrastajal tää pitkäkoe olis ensmänen tai toinen.
Voitte kattoo ihan huvikseen montako enskertalaist koiraharrastajaa (Ei koiraa )pitkäs kokees on käyny.
Jollei pitkäl kokeel ole päästy siihen mitä tarkoitus oli sen voi jättää pois tuotannollisist syist. :D
Silloinjos jättää koiran tuloksist 20 % parast ja 20 % huonoint tulost pois ,ne 60 % ovat sellasii tuloksii mis
ei ole ollu hyvää eikä huonoo tuurii.
vilskari
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja suurivalkoinen päivämäärä La Maalis 17, 2012 9:28 pm

masan kommenttia kannatan myös
suurivalkoinen
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja tontza päivämäärä Ma Maalis 19, 2012 10:09 am

Niin siinä käy jos hyväksyttäis yks "tuttu"tuomari ja tutka ja sen jälkeen yli 90p koiria tulee ku liukuhihnalta. Ei mitää järkee,koska jo nyt nuristaan kahdenkin tuomarin kokeiden arvosta. Tämä muutos toisi sen jotta parin vuoden kuluttua kukaan ei uskoisi jalostusjärjestelmiä. Mielestäni 2 tuomaria ja tutkan sallittavuus ohjaajan toimesta ja sillä mentäis etiä päin.
tontza
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja vilskari päivämäärä Ma Maalis 19, 2012 11:56 am

Tutka voi olla kolmest kaikkein rehellisin.
Mä laitoin et uusi harrastaja pääsis alkuun yhdel tuomaril ja tutkal.
Silloinjos vanhat harrastajat ei sais viikol pitkiin kokeisiin mennä ,vois olla helppoo nuorel aloittelijal saada
vaik kolme tuomarii 2 tutumpaa ja yks niitten valvoja . :D
Esim mul kun ei ole koiraa niin mul sopis viikol olla vaik tuomarina aloitteleval harrastajal ,en tekemäs
vanhoil harrastajil ykkösii.
Silloinkun ittel ei ole koiraa ja kaverit menee viikonlopul kettumettään mä menen kettumettään
mieluummin kun kokeis,kettumettäl ei tartte minuuttei laskee eikä koiran ja ketunperäs juosta.
Kokeis voittaa monenmielest liian usein väärät koirat ja niin pienil eroil etten mä tahdo olla kahdest
tasaväkisest, siit mitä mä arvostelen parempaa tai huonompaa tekemäs.
Ja silloinkun mul on tutka apuna ja vieras koira arvosteltavana minkä tulost tartte sentakia nostaa
et siit muntakija käyttövalio tehtäis tuomarina olo olis ihan mukavaa.
Vois olla vaik 4 -6 eläkeläisen porukka ,mil yhdel soitettais et nyt olis joku uus tulos harjoittelemaan koetouhuu.
Täst vois saada vaik 3 -5 tuomarii yhdel aloittelijal.
Turha tän tulost olis edes kadehtii kunnei kelpuuteta sitä tulost käyttövaliolaskuun.
Eikä mitään palaverei tartte kun jollain on vaan korttei mihi ajo merkataan.
vilskari
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja pms päivämäärä Ma Maalis 19, 2012 5:44 pm

Kaksi tuomaria on ihan hyvä :!: Perustelu että nuoremmat voivat kysy ja ottaa vastaan oppia/tietoa vanhemmilta tuomareilta kokeen edetessä :!: Jos olis vain yksi tuomari(ensimmäisiä kertoja tuomarina oleva henkilö) ja tutka niin keneltä kysyisit ongelmatilanteessa neuvoa :?:
pms
 

Re: Uusi harrastaja yksi tuomari ja tutka

ViestiKirjoittaja suurivalkoinen päivämäärä Ma Maalis 19, 2012 7:14 pm

tuomareille enämpi koulutusta . eli ensin aspiroimaan riittävän kauan , jotta onnistuu . kyllä se onnistuu muisaki lajeisa , ja muilla ajavilla . ei se vaikiampaa pitäs olla pitkäjalakasenkaan ajosta ottaa tolokku :!:
suurivalkoinen
 

Seuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa