Kettua ajava ajokoira.

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja TH päivämäärä To Marras 23, 2006 6:18 pm

Eiköpä niitä liene niin hyviä kuin huonojakin puolia joka ikisessä rodussa. Uskoisin että kun soittelet vaikkapa ajokoirajärjestön jalostusneuvojalle niin eiköpä sieltä löytyne verestä kettukoiraa ja pentuja yhdistelmistä.
TH
 

ViestiKirjoittaja Penari päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 12:05 pm

Penari kirjoitti:Kun tällä hetkellä tarhassa on sellainen ajokki,joka on nyt 2v2kk ja on ajanut kettua 10min pätkiä,yksin ei lähde hakemaan vaan ukon pitää mennä perässä. Ei taida tämmöisen koiran kanssa tulla kesää?


No nyt on saatu jo muutamia ajojakin,kahta kettua on päästy jo ampumaankin. Taitaa tuossa jonkinlaisen kettukoiran saada,vaikka aluksi meinasi usko loppuakkin. Ja uusikin pentu on jo kasvamassa. :P
Penari
 

Re: Kettua ajava ajokoira.

ViestiKirjoittaja ES päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 2:43 pm

Penari kirjoitti:Onko kenelläkään myydä kettua ajavaa suomenajokoiraa(uros)? Tai jos joku on astuttamassa omaa K-KVA narttua,niin pistäkää YV:tä.

Ja tähän yhteyteen myös kysymys,minkä ikäisinä teillä on koirat ruvenneet ajamaan kettua?


Minun urkkini haki ja ajoi kettua AKTIIVISESTI 4kk ikäisestä lähtin, nyt aikuisena ajaa ilvestäkin mitä suurimmalla kiihkolla.
Voittanut Jahti-Kallen-Maljan jäniksen ajosta...Tuli jänis käyttövalioksi neljällä Perättäisellä kokeella, joitten keskiarvo yli 9o p.
ES
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 6:30 pm

Anonymous kirjoitti:Tuohon Amerikkalaiseen, mitä olen muutamaa seurannut niin täytyy sanoa, että lievästi menee pettymyksen puolelle. Yksi piirre taitaa olla tiukkuus ja ajotaitokaan ei taida olla mikään vahvapuoli. Mutta niinkuin sanoin kokemuspohja on kapea. Toisaalta suomalaisista olen saanut helpolla kohtuulisen hyviä kettukoiria.


Meillä ainakin amerikkalainen ajelee mukavasti ja ääni mielestäni hyvin kertova. Samaten mitä olen muiden jenkkien omistajien kanssa jutellut, niin ovat olleet tyytyväisiä koiriinsa.

Edelleen täytyy muistaa että jokainen koira on yksilö, onhan suokeissakin niitä joilla ei tee yhtään mitään......
Vieras
 

Re: Kettua ajava ajokoira.

ViestiKirjoittaja ES päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 6:36 pm

Hukka kirjoitti:
ES kirjoitti:Minun urkkini haki ja ajoi kettua AKTIIVISESTI 4kk ikäisestä lähtin, nyt aikuisena ajaa ilvestäkin mitä suurimmalla kiihkolla.
Voittanut Jahti-Kallen-Maljan jäniksen ajosta...Tuli jänis käyttövalioksi neljällä Perättäisellä kokeella, joitten keskiarvo yli 9o p.



Minäkin tiedän yhden ajokoiran jolla ajatettiin kettua jo 4kk ikäisestä ja se lopetettiin reilun vuodenvanhana kun rakenne vääristyi ja se ei pystynyt enää juoksemaan. Syynä liian kova käyttö pentuiässä. Äijät vain metästi ja kuunteli kikkelikovana hyvää ajoa mutta huonosti kävi!

Oma koira ajoi ekan kerran kettua n 8kk iässä ja hieman myöhemmin jänistä.


No mullakin on ollut kovana kohta kymmenen vuotta...Voitko auttaa asiassa
ES
 

Re: Kettua ajava ajokoira.

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Joulu 25, 2006 7:11 pm

ES kirjoitti:
Hukka kirjoitti:
ES kirjoitti:Minun urkkini haki ja ajoi kettua AKTIIVISESTI 4kk ikäisestä lähtin, nyt aikuisena ajaa ilvestäkin mitä suurimmalla kiihkolla.
Voittanut Jahti-Kallen-Maljan jäniksen ajosta...Tuli jänis käyttövalioksi neljällä Perättäisellä kokeella, joitten keskiarvo yli 9o p.


Oliko nuo myös sen ensimmäiset kokeet ja minkä ikäisenä. kun näitä koiria kehutaan kuinka nuorena alkavat ajaa kettua, niin ne yleensä kolmekuisina ajaa päivätolkulla. Kuitenkin jostain kumman syystä kokeisiin tulevat vasta kolmen neljän ikäisinä. Koirani ajoi ensimmäinen ykkösen yhdeksän kuukauden ja yhden päivän ikäisenä. Seuraavana syksynä tuli käyttövalioksi, puolitoista vuotiaana. Eli silloin kun ne koirat hakee ja ajaa niin, että kannattaa mainita ei muuta kun kokeisiin. T Leinonen
Vieras
 

ViestiKirjoittaja ES päivämäärä Ti Joulu 26, 2006 6:48 am

Tuossa mitä kirjoitin että haki ja ajoi 4kk ikäisenä kettua oma-aloitteisesti oli minulla vain tarkoitus tuoda esille syntyjään kettuverisyys eikä mitään sen kummempaa. Sitä ei ole sille väkisellä kouluutettu niinkuin melko monelle "kettuveriselle" on tehty. Kumpi sitten periytyy, jääköön itse kunkin harkittavaksi.
ES
 

kettukoirat

ViestiKirjoittaja mehtäkoira päivämäärä Ti Joulu 26, 2006 11:02 am

onpa sattunut sellainenkin tapaus että kasvattaja on antanut takuun ja kun ei tullut kettukoiria niin astutti kettukoira narttunsa venakolla jonka pennut antoi kettumiehille korvaukseksi.on muuten ihan oikea kennelmies kettupuolella ja tunnettukkin.aika rohkea veto kasvattajalta.
tunnustaisikohan että venakossa ois jotain annettavaa kettukoiriin,luonne,käpälät,kestävyys,koulutettavuus.kuunnellaan onko tullut ajureita vai monttukoiria.
mehtäkoira
 

ViestiKirjoittaja Penari päivämäärä Ma Tammi 01, 2007 3:36 pm

Penari kirjoitti:
Penari kirjoitti:Kun tällä hetkellä tarhassa on sellainen ajokki,joka on nyt 2v2kk ja on ajanut kettua 10min pätkiä,yksin ei lähde hakemaan vaan ukon pitää mennä perässä. Ei taida tämmöisen koiran kanssa tulla kesää?


No nyt on saatu jo muutamia ajojakin,kahta kettua on päästy jo ampumaankin. Taitaa tuossa jonkinlaisen kettukoiran saada,vaikka aluksi meinasi usko loppuakkin. Ja uusikin pentu on jo kasvamassa. :P


Tänään se tapahtui,ensimmäinen kettu kaato on tosiasia. :D Oma-aloitteinen löytö jokivarresta,ajoa 5km ja kettu nurin. Mutta viimeiset 600m tuli äänettä,eli himpun on tiukka vielä. Mitä meinaatte löystyykö kaatojen myötä?
Penari
 

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä Su Tammi 07, 2007 10:38 pm

Joskus se kävelyttää ennenkuin ajo alkaa maistua. Urkki syttyy hitaammin kuin narttu. Yksi jänisajuriurkkikin kävelytti mua perässään kolme vuotta. Alkoi sitten ajaa aivan vimmatusti. Kyllä se sitten tuntuu hienolle, kun homma alkaa toimia.

Tässäpä innoikkaille nartun omistajille kettuverisistä narttulinjoista koemenestyneitä urkkeja. Isälinjat ja emälinjat poikkeavat sopivasti, että voi valita nartulleen sopivaa. Urkit on vielä kohtuuikäisiä siitoskäyttöön.

FIN23282/00 FIN KVA-K IITAJAHDIN AAPELI
FIN35526/01 FIN KVA-K AJOKETUN JYTÄ
FIN30881/01 FIN KVA-K ELOKARIN JAKKI
FIN14514/01 VIIPYKETUN TURO
FIN22089/01 FIN KVA-K FIN MVA TAKKUKORVEN RETU
FIN36131/02 SALSA
FIN34636/03 HONKALOUHUN ONNI
FIN20483/02 FIN KVA-K MARIKARIN SULO
voittos
 

Re: Kettua ajava ajokoira.

ViestiKirjoittaja Penari päivämäärä Ke Maalis 28, 2007 8:07 am

Hukka kirjoitti:
ES kirjoitti:Minun urkkini haki ja ajoi kettua AKTIIVISESTI 4kk ikäisestä lähtin, nyt aikuisena ajaa ilvestäkin mitä suurimmalla kiihkolla.
Voittanut Jahti-Kallen-Maljan jäniksen ajosta...Tuli jänis käyttövalioksi neljällä Perättäisellä kokeella, joitten keskiarvo yli 9o p.



Minäkin tiedän yhden ajokoiran jolla ajatettiin kettua jo 4kk ikäisestä ja se lopetettiin reilun vuodenvanhana kun rakenne vääristyi ja se ei pystynyt enää juoksemaan. Syynä liian kova käyttö pentuiässä. Äijät vain metästi ja kuunteli kikkelikovana hyvää ajoa mutta huonosti kävi!

Oma koira ajoi ekan kerran kettua n 8kk iässä ja hieman myöhemmin jänistä.


Hukka: Minkälainen koira tuli vanhemmiten?
Penari
 

ViestiKirjoittaja ajokoira/harmaa mies päivämäärä Ke Maalis 28, 2007 5:00 pm

[quote="mmg"]^ jep. Se on niin kovin helppoa leimata joku harvalukuinen rotu yhden/kahden yksilön perusteella.

tai kehua rotua yhen/ kahen yksilön perusteella. :wink:
ajokoira/harmaa mies
 

Edellinen

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa