Yhdistelmien valinta

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

Yhdistelmien valinta

ViestiKirjoittaja Ajukki päivämäärä Su Tammi 11, 2009 1:28 am

Tässäpä kysymystä kokeneemmille ja erityisesti kasvattajille: miten valitsette suvut, joista koiran otatte? Ja miten valitsette urosta omalle nartulle?
Kun lukee näitä periytyvyys keskusteluja tai katsoo tuloksia netistä, niin huomaa että jotkut yhdistelmät ovat vaan sopineet ja toiset, kovistakin
vanhemmista olevat pentueet eivät ole tuottaneet tulosta. Muutamat yhdistelmät yllättävät aika paljon, kun täysin keskenkertaisista on vaan tullut kova nippu ajureita.

Itse olen eniten koittanut katsoa narttulinjoja, mutta jos sitten pitäisi sanoa, että minkälainen uros tietylle nartulle käy niin aika vaikeaksi menee. Koetuloksista näkee mielestäni ajotaitoa, haukkua ja intoa melko luotettavasti (olettaen, että useampia koekäyntejä). Koetulosten lisäksi olis vielä hyvä saada selville koiran "tyyli" eli onko koira järkevä ja nopea oppimaan, esteajotaito, ilma vai jälkikoira jne ja ehkä vielä tärkeämpää se, että
millaista jälkeä koira ehkä periyttää noin yleisestikin, eikä siis vaan tuossa yhdistelmässä.

Kuinka paljon pääsette itse seuraamaan koiria, joista olette kiinnostuneita? Tai jalostusuroksen pentuja?
Ajukki
 

Re: Yhdistelmien valinta

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Su Tammi 11, 2009 11:10 am

Ajukki kirjoitti:...kovistakin
vanhemmista olevat pentueet eivät ole tuottaneet tulosta. Muutamat yhdistelmät yllättävät aika paljon, kun täysin keskenkertaisista on vaan tullut kova nippu ajureita.


Ilmeisesti määrittelet koirien "kovuuden" niiden koetulosten perusteella? Nehän ei kerro pelkistään geeneistä, vaan myös ulkosyntyisistä ansioista ja nehän ei periydykään. EI kannattaisi etsiä ratkaisua papereiden hienouksista, vaan koirien geeneistä. Siinäpä haastetta.

Ajukki kirjoitti:Koetuloksista näkee mielestäni ajotaitoa, haukkua ja intoa melko luotettavasti (olettaen, että useampia koekäyntejä).


Koetulokset ovat yhtä luotettavia kuin ihmiset, ja koirien ilmiasusta, siitä mitä ne käytännössä ovat, on suuri osa ympäristön ansiota. Tämä on minun mielipide "luotettavuudesta". Kyllä koetuloksista jotain näkee, mutta sokea luottaminen johtaa vain ihmettelyihin, kun huippujen rastikoirien pentu ei lähdekään metsään ja rastittomien lähtee ja jänis siirtyy.

En olis viestiketjun ekan lauseen perusteella oikeutettu vastaamaan, mutta antaa mennä. Mutta kaipa sitä jollain tavalla tuommoinen "kokeneempi" on (riippuu, mihin vertaa)?
Antti
 

Re: Yhdistelmien valinta

ViestiKirjoittaja voittos päivämäärä Pe Tammi 23, 2009 9:10 pm

Sitä harkitaan ja kokkeillaan. Minä sanosin, jotta yleisesti ottaen hyvin arvaamatonta.
Noin lukujen valossa näyttää, että kun koiran kokkeiden keskiarvo on päälle 60 ja sijoitukset selvästi yli puolivälin sekä isällä että emällä jo toisessessa sukupolvessa, niin hyvää tavaraa.
Ei ole mitään sääntöä, mutta Tiilun ja Ritvan sukua olevat on sopineet hyvin linjassakin, kunhan ei mene liian suppeaksi. Minkään yhden ominaisuuden perässä ei kannata mennä. Yhdessä kun voittaa niin toisessa häviää. Pitemmässä juoksussa ne negatiiviset ominaisuudet tiputtavat jälkeläiset jalostuksesta pois. Siksi ajatukseni uroslinjan ja narttulinjan kierrättämisestä on pitemmässä juoksussa toimivampaa.
Mutta kaikkihan haluuaakin seuraavista pennuista hyviä eikä sitte seuraavista.

Olen muuten sitä mieltä, että ajotaito on väistyvä eli resessiivien ominaisuus. Eli sitä vaaditaan urkilta ja nartulta keskitasoa enemmän jotta se säilyy jälkeläisissä. En ole löytänyt yhtään ajotaidotonta yhdistelmää, josta ois tullu kaks ajotaitosta, joilla se vielä peritys.

Tiedä sitten, mikä vaikuttaa urkin valintaan. Joskus näyttää, jotta eniten ennakkoluulo. Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, että nyt meillä on kaikien aikojen paras ajokoirakanta.
voittos
 


Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa