Sopimus koiran astuttamisesta

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 5:17 pm

Olenkin usein miettinyt, että missä on vika, kun noita astutuksia ei tule. Vika on vissiinkin minussa, en vielä vaan ole keksinyt, että mikä vika...
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja innokas päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 6:17 pm

Astutus maksu?
Tämä hyppii ohi aiheen ja hinta hyppii 20-60 euron välillä.
minulla nuori narttu mikä pitäisi astuttaa.
mikähän on astutus maksu Kva/Mva uroksilla
innokas
 

ViestiKirjoittaja TiinaT. päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 6:28 pm

Voi-voi. Pitkästä aikaa "näyttely-koe"-ajokoiramaailmaan palanneena olen kauhuissani.
Itkeekö täällä oikeesti joku 20 e + 20 e/pentu astutusmaksuista? Tuohan on jo ihan minimaalisen pieni korvaus uroksen omistajalle. Huom. yhdestä astutuksesta hyppymaksu otetaan vain kerran, vaikka narttua astuttaisiin vaikka 5 x kolmen päivän aikaan, ihan vaan selvyydeksi. Ja, kuitenkin, kun hiljattain etsin pentua, pentuhinnat liikkui välillä 600-1000 e. Kai nyt hyvät immeiset uroksen omistajallekkin kuulu jokin korvaus, koska ei niitä pentujakaan ilman sitä urosta synny. ( lisäksi uroksella täytyy oikesti olla näyttely- ja koetuloksia, että sitä kukaan ylipäätään edes kysyy jalostukseen )
Itse nk. seurakoirarotua ( lue= metsästys- ja käyttökoirarotu myös ) pitkään kasvatteena en kauhistu edes 100 e + 100 e / pentu maksuista, lisäksi omilla uroksilla hinta on sama, normaali pentuhinta siinä 800 e. Edellyttää tietty, että uroksella on vähintään SERT näyttelystä ja valionarvoon vaadittava koetulos käyttöpuolelta + PEVISAn mukaan oltava terve.
TiinaT.
 

ViestiKirjoittaja HenriN päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 6:54 pm

.............
Viimeksi muokannut HenriN päivämäärä Ma Helmi 11, 2008 10:55 am, muokattu yhteensä 1 kerran
HenriN
 

ViestiKirjoittaja Ajovarma päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 7:03 pm

Joku tuolla horisee jotain hyppymaksua!!! Ei mitään järkeä. Selvin homma pentukohtainen hinta tai kylmästi könttämaksu.
Ajovarma
 

ViestiKirjoittaja HenriN päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 7:09 pm

.............
Viimeksi muokannut HenriN päivämäärä Ma Helmi 11, 2008 10:54 am, muokattu yhteensä 1 kerran
HenriN
 

ViestiKirjoittaja Ajovarma päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 7:21 pm

HenriN puhuu asiaa. Joidenkin muiden rotujen kohdalla voi ollakin tuollainen käytäntö. Ajatelkaa jos jätän narttuni urokin häkkiin pariksi päiväksi ja uros sattuukin olemaan panomies ja isäntä maksattaa mulla urokkinsa hurjastelun eli toimii kuin sutenööri konsanaan!!! :twisted: :twisted: Tulee hintaa!!!
Ajovarma
 

ViestiKirjoittaja TiinaT. päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 7:23 pm

Pakko sanoa, ettei miulla ole koskaan nartun astuttaminen jäänyt kiinni siihen hintaan... Eli, jos olen johonkin urokseen päätynyt, sillä olen myös narttuni astuttanut.

Kaikista hulluin maksu, johon en ikinä suostuisi, on ehdottomasti "könttäsumma". ( Oikeesti, kuka voi sanoa, että se olisi kohtuullinen ? Vertaa, pentuja syntyy 0, tai 1 tai 13 kpl? )Miusta urokselle ( ja sen omistajalle kulukorvauksena )kuuluu maksu "työstä" eli hyppymaksu ja saavutetusta tuloskesta, eli elävien pentujen määrästä saatu korvaus.

Toki ymmärrän, että täällä ajokoirapuolella on ihan omat käsitykset asiasta. :lol: :lol:

ps. Ajovarmalle: Yksi astutus = yksi hyppymaksu, kuten sanoin. Siihen saattaa kuulua 1 - 2 - 5- 7 astuminen samaan juoksuun.
Viimeksi muokannut TiinaT. päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 9:15 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
TiinaT.
 

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 7:47 pm

Siis todellakin luulin tuon hyppymaksun olevan normaali käytäntö (mistä lie tullut päähäni). Ja eihän se tosiaan mee niin, että koira "hyppää" nartun samaan kiimaan kolme kertaa = 3 x hyppymaksu, EI!
Ja viimeinen maksu, jonka kysyisin, on könttäsumma. Ei se ole nartunomistajaa kohtaan oikein, jos syntyy yksi pentu ja siitä maksetaan se sama kuin kymmenestä.
tiinamo
 

ViestiKirjoittaja -Tara- päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 8:21 pm

tiinamo kirjoitti:Siis todellakin luulin tuon hyppymaksun olevan normaali käytäntö (mistä lie tullut päähäni). Ja eihän se tosiaan mee niin, että koira "hyppää" nartun samaan kiimaan kolme kertaa = 3 x hyppymaksu, EI! .

Eiköhän se ole tullut tuolta ''seurakoira'' puolelta se hyppymaksu ja se todellakin siellä maksetaan, niiden hyppyjen mukaan :?

Mutta asiaan, eli niihin summiin. Aika paljon vaihtelee nuo pentukohtaset rekisteröinti maksut (15-50 €/rekisteröinti kelpoinen pentu) Kaksoisvaliot on maksaneet saman verran kuin KVA.tkin eli 15-25 €/pentu on ollut nuilla minun kyselemillä uroksilla.
-Tara-
 

ViestiKirjoittaja Ruippa päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 8:38 pm

Paras mitä mulle on tarjottu, oli: maksa kolmesataa, niin sinun uros saa astua tuon minun nartun :lol: :lol:

No ymmärsin sen leikiksi... Nyt se narttu tais olla Jahti-Kallen Malja kisassa melko kärjessä :lol:
Ruippa
 

Soåimus koiran astuttamisesta

ViestiKirjoittaja Takamehtienmies päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 8:47 pm

Heippa pitkästä aikaa täältä Takametsistä!
Tiinamolle:Yleensä tuolla "puudelipuolella" on käytössä se hyppymaksu, mielestäni ajokoirapuolella sitä ei käytännössä tunneta. Mäyräkoiria harrastavana(käyttösellaisia,ja nimenomaan karkkareita) tiedän sen, että yleensä ne hyppymaksun ottajat ovat nimenomaan enemmän näyttelypuolen porukkaa. Ja korostan vieläkin, että "YLEENSÄ"! Ei todellakaan aina!
Mutta nyt minä aloin miettimään, että enhän minä oo pitkään aikaan astuttanu ajokoiriani ollenkaan, enhän minä voi tietää, että mikä se käytäntö tänään on??? Nyt alkaa olla aika jo ottaa uutta penikkaa nousemaan noitten parin vanhan rinnalle!
Minulla on hieman liiankin mehtäintoinen narttu, sen vika on karmee valeraskaus! Sen se muistaa pitää joka vuos. Mutta pentunsa kyllä hoitaa aivan mahtavasti, todella hyvä emätyyppi! Ja on se mehtäkoirakin, ajjaa jänistä ja kettua ihan mukavasti. Seihtämän vuotta pysyny mehtämiehellä hengissä, ja pyssyy edelleenkin, eli siis hyvä koira!
Mistähän tuolle oikean uroksen sais?
Kaikilta urosten omistajilta ootellaan viestejä!
Terveisin:Takamehtienmies!
Takamehtienmies
 

ViestiKirjoittaja nalli päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 8:50 pm

tuo 10-12% pennun hinnasta astutusmaksua on aika yleinen kans ja sehän on ajokilla pikkasen enemmän ku 15-20€.
esim noilla rasseleilla tuo 10€ tekee vissiin sataeuroo penikka.
menestyneellä ajokilla kohtuu hinta on tollanen 50-60€ silloon ku laskee kymmenen pennun mukaan niin on aivan sama jos antaa astutuspenikan uroksen omistajalle.
tuntuu vähä siltä että nartun omistajat polkee tietoisesti hintoja täälä. :P
nalli
 

Re: Soåimus koiran astuttamisesta

ViestiKirjoittaja tiinamo päivämäärä Ma Maalis 05, 2007 9:12 pm

Takamehtienmies kirjoitti:Tiinamolle:Yleensä tuolla "puudelipuolella" on käytössä se hyppymaksu, mielestäni ajokoirapuolella sitä ei käytännössä tunneta.

Pitääpä kysellä, millaista maksua ovat maksaneet, kun ovat meidän narttuja astuttaneet. Eiköhän se sieltä ole peräisin tuo "hyppymaksu-luulo". Tällaista se on, kun on perheen ensimmäinen uros ja vasta herran iltapuolella kerrotaan, että ollaan toimittu koko ajan "väärin"...
tiinamo
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa