Mari Lyytikäinen kirjoitti:SAJ:n koiratietokannan koiran koekohtaisessa tuloksessa ei näy kohtuuttomat häiriöt tai eräkohtaiset hakujen määrät eli kehittämisen paikka siinäkin.
Totta, ei myöskään kennelliiton sivuilta. Vuosikirjasta ja järjestön sivuilta sähköisestä versiosta löytyvät selitykset. Ei muuten löytynyt sähköistä versiota vuodelta 2013?
Mari Lyytikäinen kirjoitti:Jäniskanta ei ole aina tiedossa etenkään sulan maan aikaan, koska ainakin meillä päin maasto-opas voi olla esim hirvimies
Jäniskantaa ei meillä määritä maasto-opas. Koetoimikunta ei yleensä ota semmoisia maastoja jossa ei ajettavia ole. Ja muuten hirvimiehet tietävät monesti jäniskannan paremmin kuin luppakorvan omistajat. Hirvikoirat (ainakin toiset) nostavat jäniksiä yhtenään jos niitä on.
Mari Lyytikäinen kirjoitti:Herkkyydet/tiukkuudet ovat todettavissa omaan lisätietokohtaan JOS tuomarit toteavat asian eli saavat havainnon ajettavasta.
Niin, mitenkäs muuten se herkkyys todetaan kuin näkemällä ajettava ja ajaja.
Mari Lyytikäinen kirjoitti:Pelkästään kuuntelemalla ajoa viivaa vetäen arvostelukorttiin ajotaitonumero jää minuuttiperusteiseksi ja ajotaitoon vaikuttavat seikat olettamusten varaan.
Varmasti joskus näinkin. Suurin osa tuomareista pyrkii selvittämään mitä ajossa tapahtuu. Selviääkö se perässä laukkaamalla vai paikoillaan hyvällä kulkupaikalla seisomalla on sitten eri asia. Perässä laukkaava näkee varmaan maastokohtia missä ajo kulkee enemmän mutta siihen ne huomiot yleensä jääkin. Paikoillaan oleva saa yleensä kaiken paperille, näkee ajettavaa ja ajajaa (yleensä tiellä mistä selviää myös tieajotaito, löysyydet, herkkyys jne.), kuulemalla kaiken selviää ajon laatukin.
Toki nämä tyylit voidaan yhdistää jos toinen tuomareista on oikea ravihevonen ja menohaluja riittää. Karkkoaako jänis tällä tavoin huonolla tuurilla ties minne asti? monesti karkkoaa. Tehdäänkö tällöin koiralle oikeutta? ei varmasti. Kun jänis ottaa pitkän karkon se menee lähes suoraan uutta jälkeä jota on kyllä pirun helppo ajaa, mutta tuomarihukan mahdollisuus kasvaa ja paljon jää todellisuudessa toteamatta kun yritettään päästä kuuloetäisyydelle, verrattuna siihen jos ajo olisi pyörinyt kuuloetäisyydellä ja tuomarit sopivilla paikoilla paikallaan seisten.