Ihastuin näyttelytuomariin Halsualla

Asiaa ajokokeista, näyttelyistä, valmennuksesta, metsästyksestä

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ma Elo 07, 2006 11:25 am

Tara, tuo on kyllä totta ja hyvä huomio sinulta. Mutta, jottei nyt tuo seikka vie kokonaan huomiota viestini sanomalta, niin korjataan tuo nyt niin, että "huulet saisivat riippua hieman kauniimmin". :wink:
Antti
 

ViestiKirjoittaja ErjaH päivämäärä Ma Elo 07, 2006 12:00 pm

Olin myös katsomassa ja kuvaamassa ajokoirakehän laidalla...aamulla kävin veteraani urokseni kanssa beaglekehässä. Joka näki meidät....oliko koira aivan liian rupsahtanut vasta 8 vuotiaaksi veteraaniksi??? Koira on rakenteeltaan 2 koira...vaikka sillä sertit kasassa onkin. Beagle papan arvostelu kuului näin:

Hyvän tyypinen maskuliininen mittasuhteilaan oikea uros, jolka kaunis pää, ylös kiinnittyneet korvat, riittävä kaula. Selkä hieman painunut. Vahva runko. Niukat etukulmaukset suorat takakulmaukset. Hyvä häntä. Liikkuu lyhyellä töpöttävällä askeleella. Hyvä luonne.

Jos tuomari ois ollu ihan oikeesti pilkunviilaaja koirani arvostelussa ois pitänyt olla, että pää on kevyt (mitä se onkin) sillä on turhaa kaulanalus nahkaa ja häntä on liikkeessä etuasentoinen. Arvostelu on silti ihan ok ja mitä parasta...se on kyseisestä koirasta eikä niin kuin sen arvostelu jolloin se sai ensimmäisen sertinsä joka kuului näin:

Hieman jäykästi liikkuva. Mittasuhteiltaan oikea. Pää saisi olla voimakkaampikin. Rakenteessa ei selviä virheitä. Riittävä karvapeite, kolmivärinen. Kokonaiskuva erinomainen.

Tuomarillahan oli alemmuuskompleksi arvostellessaan ajokoiria. Hän sanoi "en ole asiantuntija"... Kyllähän tuomarin pitää olla perehtynyt rotuun vaikka siellä kehänlaidalla niitä konkariharrastajia istuukin vinorivi. Tuli välillä semmonen mielikuva, että arvostelu on aivan pakko pullaa "tässä nyt on nämä virheet mitä minä sanoin". Itse kaipaan tuomareilta hyvää ulosantia...nämä rodut kun arvostellaan ääneen ja nimenomaan niille kehänlaidalla istuville "asiantuntijoille". Pieni vitsi joka ei loukkaa esillä olevaa koiraa eikä hänen esittäjäää, piristää kummasti tilannetta. Ja vaikka koira olisi ihan oikeesti huono, muistetaan myös mainita ja korostaa sen hyviä puolia....eikä vain kirjoituttaa koirasta vikalista niin kuin katsastuksessa.

Siinä minä olen kyllä tuomarin kanssa samaa mieltä, että miksi ihmeessä ajokoirien värityksen kanssa ollaan niin hiton tarkkoja....eihän ne sillä värillä aja? Toivotaan, että näyttelyn urosajokkien omistajat tuovat koiransa vielä kehiin...hei ei ne ihan oikeesti niin huonoja olleet. Minä en itse henkilökohtaisesti viitsi toista kertaa lähteä edes kuuntelemaan kehänlaidalle.
ErjaH
 

ViestiKirjoittaja ErjaH päivämäärä Ma Elo 07, 2006 1:09 pm

Aika kauan saa ajokeissa värivirheelliset mennä läpisormien, että sieltä venakonnäköisiä tulee :wink:

Mitkä ovat ajokoirilla sitten niitä värivirheitä?? Sen tiedän, että valkoinen kranssi ei saa mennä yli kaulan, mutta jos toisessa jalassa on pidempi sukka kuin toisessa niin onko se värivirhe??

Mutta onko sellaista värivirhettä josta koira voi saada hylätyn? tätä siis kysyn ihan oikeesti en kettuilu mielessä, koska en ole rodun harrastaja ja omalla rodulla riittää, että hännän pää on valkea ja nenä musta. (vai oliko se nyt toisinpäin :roll: )

Olen kuullut puhuttava hyvin puhdistuneesta ajokoirasta...oma beagle urokseni ronkat olisivat ajokiksi hieman kesken puhdistuksen...ehtivätkö puhdistuakaan kun on jo 8v :wink: Nartullamme (edustaa samaan loppuunajettua rotua) taas menee kaulan yli kranssi ja sään kohdalla on valkoista. eli molemmat saisivat ajokoirana moitetta väristään.

Kannuksen erkkarissa näin sitten niitä suruharsoja ja tais sillä olla yksi jonka kylistä/manntelista paistoi väärän väristä karvaa...punertavaa.

Värikeskustelua ja valaisua toivoo hän!
ErjaH
 

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ma Elo 07, 2006 2:10 pm

Susihukkanen kirjoitti:Niin niistä väreistä ja pikkuvirheistä sen verran että jos niihin ei koskaan kiinnitetä mitään huomiota, niin mitä tapahtuu parin sukupolven jälkeen jos lörppähuuli ja kyömynenä laitetaan yhteen aina vaan ja uudestaan... Saattaapi pikkuviasta tullakin ihan uuden rotumääritelmän mukainen koira. Ja värien kun annetaan levahtaa käsiin niin sittenhän meillä onkin jo suomenajokoira joka muistuttaa vaikka venäjänajokoiraa tai jotain ihan muuta rotua.


Huh. Kyllä tämän suomenajokoiran historian aikana on taatusti suurelle osalle rodunedustajista annettu anteeksi pieniä kauneusvirheitä, kuin myös värivirheitä, silti rotu on edelleen hyvin kaunis.
Näyttelytoiminta on ollut siinä mielessä haitaksi, että pohjavilla on suurelta osalta suomenajokoirista jalostettu pois.
Antti
 

ViestiKirjoittaja Omani päivämäärä Ma Elo 07, 2006 2:14 pm

Susihukkasen kanssa ( ks.edellä) aivan samaa mieltä. Pienistä rotumääritelmän poikkeamista tulee aika pian aivan uudenlainen koirapopulaatio. Hiukan on kokemusta amerikkalaisista käyttölinjan beagleista. Siitosvalinnat tehdään ajokokeitten perusteella. Käykää vaikka tutustumassa Better Beagling Magazinen sivuilla tai Small Pack Option -beagleharrastajien sivuilla. Edelliset ovat melkein kuin dreevereitä ja jälkimmäiset kuin bassetteja. Koetyyppi on täysin muokannut ulkonäön. Jos ulkonäkö ei jotakuta haittaa, näissä beagleissä pesii koukkuhäntää ja purentavirhettä että että... Suomalainen systeemi on maailman paras. Ulkonäkö ( se mitä näyttelykehissä vaalitaan)palvelee aika paljon käyttötarkoitusta vaikka nyt tietenkin puolet porukasta räjähtää vastalauseisiin.
Omani
 

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ma Elo 07, 2006 3:02 pm

Voi Omani hyvä, olet ymmärtänyt sanomani täysin väärin, vaikka olen mahdollisimman selkeästi yrittänyt sitä sinulle ja muille selittää. Luepa kaikki viestini uudestaan läpi ajatuksella

Ajan takaa sitä, että mitä väliä on jos koiralla on näitä pieniä kauneusvirheitä, kunhan sen rakenne on erinomainen metsästyskäyttöä varten. Tumareiden ei pidä liikaa kiinnittää huomiota niihin.

Ymmärräthän nyt mitä ajan takaa?
Antti
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Elo 07, 2006 3:21 pm

OK, Antti!
Olen täysin samaa mieltä kanssasi enkä kirjoittanut niinkään sinulle vaan perkasin vain omia vähän karmeita kokemuksiani amerikkalaisista käyttölinjaisista tuontibeagleistä.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Omani päivämäärä Ma Elo 07, 2006 3:24 pm

Edellinen Vieras olin minä Omani. Kirjautuminen lupsahti pois päältä. Sorry! Uskon että tuomarit osaavat suhteuttaa virheen oikein: pehmeä välikämmen ja harottavat varpaat ovat pahempia virheitä kuin kokovalkoinen naama ja korkea hännänkanto
Omani
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Elo 07, 2006 3:28 pm

Mikä arvosteluista kuvaa koiraa siten, että siitä saa arvostelua lukemalla edes jonkinlaisen käsityksen

Minusta lopputulos kerran ERI, loput EH, ei serttiä.
:roll: No mikäs oli oikein :)

Ruippa
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Vieras päivämäärä Ma Elo 07, 2006 4:14 pm

Anonymous kirjoitti:No mikäs oli oikein

Tulokset siinä järjestyksessä, missä arvostelut esitettiin:
ERI,PU1,SERTI,VSP
ERI,PU2,VARASERTI
ERI,PU1,SERTI,ROP,BIS
EH
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ma Elo 07, 2006 5:16 pm

Susihukkanen kirjoitti:Kun meillä on niin valtava populaatio tätä jalostusmateriaalia ja kun on vara valita, miksi ihmeessä sitten pitäisi niitä kyömynokkia ja värivirheellisiä enää peliin sotkea. :lol:


Äkkiähän se sukusiitos% saadaan nousemaan jos käytetään jalostukseen vain kauniita koiria. Toinen palkinto (H) näyttelyarvostelussa riittää mielestäni vallanmainiosti jalostuskäyttöön, kunhan käyttöpuoli on kunnossa.

Mikä muuten Hukkanen mielestäsi on värivirheellinen koira? Laaja käsitys..
Antti
 

ViestiKirjoittaja Omani päivämäärä Ma Elo 07, 2006 5:23 pm

Rotumääritelmähän se kertoo "värivirheet" tai ainakin kuvaa toivottavan värityksen. Jos suomenajokoira on vaikka blue merle, voi epäillä että naapurin collie on ollut asialla - ja tämä värivirhe jo vaikuttaa ajotaitoon huomattavasti.
Omani
 

ViestiKirjoittaja Antti päivämäärä Ma Elo 07, 2006 5:32 pm

Omani, heheh. :)

No mutta tällä hain sitä, että onko esim. lähes kokonaan kranssikaulainen koira värivikainen Hukkasen mielestä? Kyllähän tämmöinen koira voi saada serttejä, vaikka monien mielestä koiran niska pitäisi olla musta.
Antti
 

EdellinenSeuraava

Paluu AJOKOIRAHARRASTUS

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa